کارخانه و پخش ظروف یکبار مصرف و ظروف گیاهی

معرفی و عرضه ظروف یکبار مصرف گیاهی محافظ و دوستدار محیط زیست

کارخانه و پخش ظروف یکبار مصرف و ظروف گیاهی

معرفی و عرضه ظروف یکبار مصرف گیاهی محافظ و دوستدار محیط زیست

عوارض استفاده از ظروف یک بار مصرف غیر استاندارد


فرآیند تولید ظروف یکبار مصرف باید کامل باشد تا این ظروف از پلیمری بی اثر تهیه شود و هیچ گونه مواد شیمیایی که در فرآیند تولید آن به کار رفته است از ظروفبه داخل مواد غذایی آزاد نشود . ظروف یکبار مصرف باید از جنس «سلولز» که پلیمری طبیعی و مناسب است انتخاب شود اما هم اکنون ظروف موجود در کشور از پلیمرهای شیمیاییتهیه می شوند و چون دستگاه تولید این ظروف نسبتاً کوچک و تقاضای بازار زیاد استگرایش زیادی به سمت تولید این ظروف وجود دارد در حالی که به هیچ وجه استفاده ازآنها برای مواد غذایی گرم مناسب نیست. ظروف یک بار مصرف بی‌رنگ و شفاف فقط برایغذاها و نوشیدنی‌های سرد مناسب هستند و نباید برای نوشیدنی‌ها و غذاهای داغ استفادهشوند. همچنین ظروف یک بار مصرف سفید رنگ و فوم دار برای مواد غذایی سرد، گرم ومرطوب مناسب هستند ، ولی برای مواد غذایی داغ نباید استفاده شوند و استفاده از اینظروف مثلاً برای پیتزایی که در دمای 140 درجه سانتیگراد طبخ می‌شود، توصیه نمی‌شود . استفاده نابجا از ظروف پلی‌اتیلن(پلاستیکی) موجب آزاد شدن مواد آلی و ترکیباتشیمیایی موجود در دیواره ظروف و ورود آنها به داخل مواد غذایی می‌شود که مصرف آنهابرای سلامتی مضر است . در ساخت ظروف یک بار مصرف، به منظور جلوگیری از شکنندگیظروف، از مواد پلاستیکی لایزر استفاده می‌شود. بنابراین اگر در درون این ظروف آبجوش یا غذای داغ مانند آش ریخته شود، این مواد حل شده و وارد بدن می‌شوند و به دلیلداشتن ترکیبات خاص منجر به بروز سرطان‌های مختلف می‌شود. این خاصیت به خصوص در موردظروف یک بار مصرف شفاف که درصد بالاتری از مواد سرطان‌زا را دارا هستند و در جامعهکاربرد بیشتری هم دارند، بسیار حائز اهمیت است . اصولاً جنس یک بار مصرف‌ها بهگونه‌ای است که توانایی نگهداری رنگ را ندارند و هنگام تماس با چای یا غذای داغ رنگحل می‌شود و یک لایه از آن همراه غذا یا چای میل می‌شود. اما از آنجایی که خوردنرنگ در هیچ شرایطی توصیه نمی‌شود،لذا ورود رنگ از ظروف به غذا و نهایتا به بدنانسان دارای عوارض زیان باری می باشد.

 به چند مورد از عوارض شاخص ظروف یکبار مصرف غیر استاندارد به شرح ذیل اشاره میگردد:

  -1 ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی، پس از آزبست و اشعه‌ایکس، یکی از عوامل جدیبروز انواع سرطان و سایر بیماری‌ها محسوب می‌شوند و به‌شدت سلامت انسان را تهدیدمی‌کنند . به طور کلی پلاستیک‌ها، پلیمرهایی هستند که از سنتز مواد اولیه‌ای به ناممونومر تهیه می‌شوند. مونومرها موادی سمی و برای سلامت انسان مضر هستند اگر اینفرآیند اصولی و مطابق با استانداردهای لازم صورت گرفته باشد، مشکلی برای سلامتافراد به وجود نمی‌آورد.
  -2 ظاهراً سرطان زا بودن سرو موادغذایی در این ظروف حتی در ادارات نیز بهفراموشی سپرده می شود.(در حالیکه مصوبه دولتی در این زمینه وجود دارد. (
  -3 مشکلات گوارشی و حتی بروز برخی بدخیمی‌ها از عوارض استفاده از این ظروف میباشد.
  -4 این مواد خاصیت آلرژی زایی دارند.
  -5 این ظروف دستگاه گوارش را مستعد عفونت‌ها می سازد.
  -6 این مواد به علت آزاد کردن مواد آلی و صنعتی به داخل آب یا غذا، انسان رادر معرض انواع سرطان قرار می‌دهند.
  -7 استفاده دراز مدت ازاین ظروف باعث مشکلات گوارشی، خستگی و ناراحتی اعصاب میشود .
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.